In deze situatie is het NTC-onderwijs van de school waar je gaat werken ingebouwd in het lesprogramma van een lokale school of een internationale school ter plaatse. In het 2e geval zitten je leerlingen formeel op de internationale school en volgen een vak dat Dutch Mothertongue wordt genoemd. De NTC-lessen vinden dan plaats onder schooltijd en in hetzelfde schoolgebouw. De Nederlandse onderwijsinspectie beoordeelt alleen de lessen in het vak Nederlands. Wanneer je op een dergelijke school gaat werken, ben je vaak in dienst van de internationale school. Je wordt als leerkracht onderdeel van de ‘Nederlandse afdeling’, wat betekent dat je (vaak) redelijk zelfstandig werkt. Er zijn namelijk niet altijd meerdere Nederlandse leerkrachten werkzaam op dezelfde school, waardoor je hoofdzakelijk contact hebt met internationale collega’s.
Bij een zelfstandige NTC-school vinden je lessen naschools plaats, soms ook in het weekend. Er is altijd een schoolleider/coördinator of directeur, en elke NTC-school heeft een eigen, vaak vrijwillig, bestuur. De grootte van NTC-scholen verschilt sterk, van vijftien tot vijfhonderd leerlingen per school. Ook de huisvesting is bij elke school anders: sommige scholen huren lokalen bij een internationale of lokale school in de buurt, andere hebben creatieve leslocaties als kerken of buurthuizen. Het komt ook voor dat zelfstandige NTC-scholen op meerdere locaties les verzorgen.
Voor alle NTC-scholen geldt dat de grootte varieert. Hoe kleiner het leerlingaantal van jouw school, hoe groter de kans dat je combinatiegroepen les zult geven. Soms zitten leerlingen van verschillende leeftijden én van verschillende niveaus door elkaar in de klas.