In het buitenland

Kwalitatief Nederlands onderwijs is op bijna elke plaats ter wereld mogelijk. In 120 landen staan scholen die ter plaatse onderwijs aanbieden, daarnaast er zijn ook verschillende organisaties die (digitaal) afstandsonderwijs verzorgen. Zo kun je waar ook ter wereld kiezen voor een vorm van kwalitatief Nederlands onderwijs, thuis of in de klas.

Voor kinderen vergroot het behoud van hun taal en cultuur de kans op een succesvolle terugkeer in de schoolgaande leeftijd of voor hun studie. Het goed beheersen van de moedertaal is, naast een verrijking van de eigen culturele identiteit, van groot belang voor hun zelfvertrouwen.

Veelgestelde vragen

Voor de basisschool is dit niet van toepassing, hier geldt de cito-norm. Voor het voortgezet onderwijs is toetsen niet verplicht, een onderwijskundig rapport op het niveau van de vakken is wel aan te raden. Wij adviseren direct contact tussen de scholen in het buitenland en in Nederland of Vlaanderen om deze informatie inzichtelijk te maken.

Wij informeren ouders over het terugkeren naar Nederland of Vlaanderen, zodat kinderen snel de aansluiting herkennen bij hun Nederlandse en Vlaamse wortels. Onze jarenlange ervaring delen we graag met ouders om te ondersteunen bij de voorbereiding van terugkeer in het onderwijs. De terugkeer kan na jaren in het buitenland wonen dezelfde impact hebben als vertrek naar een nieuw, onbekend land met een andere cultuur. Meer informatie vind je op de pagina 'Terug naar Nederland of Vlaanderen'