Voor ouders

Sta je op het punt om te vertrekken naar het buitenland, woon je in het buitenland of keer je binnenkort terug naar Nederland of Vlaanderen? Op deze pagina vind je alle informatie over de verschillende mogelijkheden voor het volgen van Nederlands Onderwijs in het buitenland.

Voor kinderen vergroot het behoud van hun taal en cultuur de kans op een succesvolle terugkeer in de schoolgaande leeftijd of voor hun studie. Het goed beheersen van de moedertaal is, naast een verrijking van de eigen culturele identiteit, van groot belang voor hun zelfvertrouwen.

Ruim 12.000 leerlingen krijgen les in hun moedertaal. Bekijk onze aangesloten scholen.

Naar de scholenzoeker

Wil je meer weten?

Voor de basisschool is dit niet van toepassing, hier geldt de cito-norm. Voor het voortgezet onderwijs is toetsen niet verplicht, een onderwijskundig rapport op het niveau van de vakken is wel aan te raden. Wij adviseren direct contact tussen de scholen in het buitenland en in Nederland of Vlaanderen om deze informatie inzichtelijk te maken.

Wij informeren ouders over het terugkeren naar Nederland of Vlaanderen, zodat kinderen snel de aansluiting herkennen bij hun Nederlandse en Vlaamse wortels. Onze jarenlange ervaring delen we graag met ouders om te ondersteunen bij de voorbereiding van terugkeer in het onderwijs. De terugkeer kan na jaren in het buitenland wonen dezelfde impact hebben als vertrek naar een nieuw, onbekend land met een andere cultuur. Meer informatie vind je op de pagina 'Terug naar Nederland of Vlaanderen'

Ja dat kan. NOB helpt u daar graag bij op weg. Lees erover op de pagina "School oprichten".