NTC Dakar Dakar - Senegal
De Nederlandse school NTC Dakar (de Oranje Baobab) verzorgt lessen Nederlandse Taal en Cultuur (NTC) aan kinderen in het primair- en voortgezet onderwijs. Daarnaast wordt er ook lesgegeven aan leerlingen die Nederlands als vreemde taal leren. De lessen worden gegeven na afloop van de schooltijden van de dagscholen. De leerlingen van groep 3, 4,5 en NT3 krijgen twee keer per week, anderhalfuur les. Vanaf groep 6 krijgen de leerlingen in een lesblok van 3 uur Nederlandse les. De school is momenteel gehuisvest op twee locaties: International School of Dakar en Dakar Academy West. Er wordt onderwezen door een leerkracht tevens directeur met name juf Somaya.
In groep 1 en 2 ligt het accent op het spelenderwijs omgaan met taal. Door veel te praten
over allerlei onderwerpen wordt de Nederlandse woordenschat uitgebreid en de
uitdrukkingsvaardigheid gestimuleerd. Leerlingen worden tevens voorbereid op het latere
lees- en taalonderwijs. Hierbij wordt thematisch gewerkt en o.a. gebruik gemaakt van de
methode ‘Schatkist’ en eigen uitgewerkte thema’s door de leerkracht.
In de overige groepen in het basisonderwijs wordt een gevarieerd onderwijs aangeboden,
gebaseerd op functioneel taalgebruik. Voor Richting 1 kinderen streven we ernaar zoveel
mogelijk de Nederlandse maatstaven te hanteren en komt elk aspect van taal uitgebreid aan
bod. Gebruikte methoden/materialen zijn: ‘Veilig Leren Lezen (kim-versie)’, ‘Taal Actief,’ en
‘Nieuwsbegrip'
Voor Richting 3 leerlingen wordt onder andere gebruik gemaakt van de methode ‘Zebra’ en
‘Nieuwsbegrip’. Bij de jongere NT3 leerlingen en afhankelijk van hun leeftijd, wordt er
gebruik gemaakt van ‘Hotel Hallo’ en ‘Mondeling Nederlands’.
Vanaf januari 2020 werken wij in het voortgezet onderwijs projectmatig en thematisch voor
de taaldomeinen schrijven, spreken en het lezen van zakelijke teksten. Daarbij schrijven de
leerlingen iedere zes weken een tekst (betoog, brief, verhaal, uiteenzetting etc.). Tijdens de
voorbereiding en instructie van deze opdrachten, lezen de leerlingen teksten met het
hetzelfde tekstsoort als de schrijfopdracht. Daarnaast wordt ieder thema afgesloten met een
spreekopdracht (presentaties, interviews, debatten etc.). Tijdens het maken van de taken
krijgen de leerlingen uitgebreid feedback van de leerkrachten en hun medeleerlingen. De
feedback wordt gegeven volgens de theorie van effectieve feedback.
Voor het invullen van de thema’s en projecten richten wij ons op de doelen zoals deze zijn
beschreven in de NTC-leerlijnen van NOB, de Nederlandse referentieniveaus en de CNaVT doelen maatschappelijk formeel en startbekwaam.
International School of Dakar, Dakar Academy-West
BP 5136, BP 3189
Dakar Senegal
Postbus 12200
2500DD
's-Gravenhage Nederland