Leerkracht/schoolleider

Direct Solliciteren

NTC-school de Boomkikker in Costa Rica zoekt een avontuurlijke leerkracht/schoolleider voor 40 uur per week in het land van Pura Vida voor het schooljaar 2025.

De Boomkikker die inmiddels 10 jaar bestaat, zoekt voor het nieuwe schooljaar (per 15 januari 2025) een enthousiaste schoolleider/leerkracht. In deze dubbelfunctie verzorg je het onderwijs aan leerlingen van 2.5 tot en met 16 jaar, onderwijs voor volwassenen en je vervult daarnaast de taken als schoolleider. In het weekend heb je de gelegenheid om dit prachtige land te ontdekken en op avontuur te gaan in de jungle, of één van de paradijselijke stranden, vulkanen of natuurparken te bezoeken die het land rijk is.

Wat ga je doen?
Als leerkracht verzorg je het onderwijs aan leerlingen van 2.5 tot 16 jaar en geef je online Nederlandse les aan volwassenen (een paar avonden per week). Daarnaast vervul je de taken als schoolleider. Je wordt enkele uren per week ondersteund door een ervaren collega-leerkracht van De Boomkikker. Je geeft les aan verschillende niveaus (kleuter, basisschool en voortgezet onderwijs) die allemaal 1 keer per week voor 2,5 uur fysiek les krijgen in de hoofdstad San José. Daarnaast organiseer je minimaal 4 keer per jaar op zaterdag een cultuurdag (bijvoorbeeld Kinderboekenweek, Sinterklaas en Koningsdag). Je rapporteert aan het bestuur van De Boomkikker dat uit een groep ouders bestaat.

De school is inmiddels uitgegroeid tot het bruisende middelpunt van de Nederlandse gemeenschap in San José en omgeving. De school is tevens in het bezit van Nederlandse lesmethodes voor alle leerniveaus, ParnasSys leerlingvolgsysteem, lesondersteunende materialen.

Wat houdt de functie in?
Schoolleider

• Je bent verantwoordelijk voor het reilen en zeilen op school, en het onderhouden van contacten met de gastschool;

• Je overlegt minimaal 4 keer per jaar met het bestuur;

• Je zorgt voor de kwaliteit van de school. In coördinatie met het bestuur actualiseer je de schoolgids, monitor je de beleidsvoornemens uit het schoolplan en aanbevelingen van de onderwijsinspectie;

• Je draagt zorg voor de jaarlijkse evaluatie van leermiddelen en methodes;

• In afstemming met het bestuur coördineer je het werving en aannamebeleid van nieuwe leerlingen;

• Je houdt de sociale media (website, Facebook, Instagram) bij van de school in samenwerking met het bestuur.

Leerkracht

• Je bereidt lessen voor, geeft les aan 4 á 5 groepen kinderen per week (2,5 uur per les) en enkele online lessen voor kinderen uit VO.

• Je coördineert en geeft online les aan volwassenen (ongeveer twee keer per week);

• Je neemt 1 keer per jaar Diatoetsen af en je houdt de resultaten bij in het digitaal leerlingvolgsysteem (ParnasSys). Daarnaast neem je 1 keer per jaar het CNaVT-examen af;

• Je schrijft 2 keer per jaar een rapport voor ieder kind en daarnaast voer je 2 keer per jaar oudergesprekken;

• Je kan lessen op een creatieve manier invulling geven, goed zelfstandig  functioneren en je kan je goed aanpassen aan verschillende culturen, taalontwikkelingen en leeftijden binnen een groep;

• Je hebt een werkweek van 40 uur inclusief 4 cultuurdagen per jaar (op zaterdag).

Wij bieden:

• Een veelzijdige en uitdagende baan binnen een multiculturele context;

• Een functie als leerkracht en schoolleider van 1 fte (40 uur);

• Een contract voor 1 jaar (januari-december 2025) met mogelijkheid tot verlenging;

• Een prettige werk- en leefomgeving samen met een groep enthousiaste ouders;

• Een marktconform salaris, rekening houdend met de kosten van het levensonderhoud in San José;

• Secundaire arbeidsvoorwaarden:

- Een bijdrage aan een medische verzekering;

- Vergoeding van kosten voor verlenging visa;

- De mogelijkheid om competenties te ontwikkelen via bijvoorbeeld de jaarlijkse bijscholing van Stichting NOB;

- Bijdrage retourticket Nederland-Costa Rica (1x per jaar);

- Bijdrage aan reiskosten van en naar de schoollocatie;

- Twee avontuurlijke excursies per jaar verzorgd door de school.

Wie zoeken wij?
Wij zijn op zoek naar iemand die:

• Dynamisch, enthousiast en creatief is en die het een uitdaging vindt om les te geven aan kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs en aan volwassenen met verschillende achtergronden en tegelijkertijd de school te leiden;

• Kinderen op een positieve manier stimuleert om de Nederlands taal verder te blijven ontwikkelen;

• In bezit is van een van deze diploma’s:

- een Nederlands of Vlaams Pabo diploma;

- Eerste of tweedegraads lesbevoegdheid in een taalvak;

- Post-hbo opleiding NT2 docent;

- Een certificaat Bekwaamheidstraject primair onderwijs.

• Minimaal 2 jaar ervaring heeft met lesgeven in het onderwijs;

• ICT-vaardig is en zich goed redt met Google Workspace;

• Een goede beheersing van Engels heeft, kennis van de Spaanse taal is een pre;

• In staat is zelfstandig te opereren;

• Kan werken vanuit leerlijnen en behoeftes van kinderen;

• Buitenland en/of NTC-onderwijs ervaring is een pre;

Sollicitatieprocedure
Ben jij degene die wij zoeken? Stuur je cv en sollicitatiebrief dan vóór 25 oktober 2025

naar: directie@ntcdeboomkikker.com

Voor vragen over deze vacature kun je schrijven naar directie@ntcdeboomkikker.com

Hopelijk mogen wij jou snel ontmoeten!